Marknad
Instalco är verksamt inom den tekniska installations- och servicemarknaden i Sverige, Norge, Finland och nyligen även Tyskland, med huvuddelen av verksamheten koncentrerad till Sverige. Marknaden består av aktörer som huvudsakligen tillhandahåller tekniska installations- och servicetjänster inom elinstallationer, värme och sanitet, ventilation, industri och teknikkonsult.
Marknadsstorlek och segmentering
Den sammanlagda installationsmarknaden i Sverige, Norge och Finland uppskattas till cirka 214 miljarder kronor, där Instalcos marknadsandel uppgår till 6,4 procent. Den tyska installationsmarknaden är många gånger större än de övriga tre sammanlagt. Marknadsaktörerna är allt från stora koncerner med nordisk närvaro till mindre lokala entreprenörer. Sektorn är indelad i tre huvudsakliga marknadskategorier: Projekt med ett värde under 1 miljon kronor, projekt mellan 1 och 75 miljoner kronor, och projekt över 75 miljoner kronor. Instalco fokuserar främst på mellansegmentet, vilket erbjuder en optimal balans mellan kostnadseffektivitet och hanterbara projektstorlekar samt en låg risk.
Utveckling
Marknaden utvecklas kontinuerligt och fastigheter blir allt mer tekniskt krävande, vilket driver en ökad efterfrågan på tjänster inom el, VS, ventilation, industri, teknikkonsult och på klimatanpassade lösningar. Företag inom installations- och servicebranschen gynnas av fortsatt urbanisering och omflyttning samt ett åldrande fastighetsbestånd. Detta eftersom höga krav ställs på både nybyggnation och renovering för att möta behoven av kapacitet och kvalitet. Även behovet av den gröna omställningen och därpå följande gröna industrisatsningar i Norden är några av de betydande drivkrafter som bidrar till den ökande efterfrågan av Instalcos kärnerbjudande.
Ett ökat fokus på effektivare energilösningar med lägre förbrukning skapar även ett ökat behov av tekniska installationstjänster. Sammantaget drivs marknadstillväxten av strukturella drivkrafter som gynnar branschen och skapar möjligheter för Instalco att växa och utvecklas.
Påverkande faktorer
Installations- och servicemarknaden påverkas av såväl politiska beslut som konjunkturcykler. Politiska beslut driver på hållbarhetskraven i hela samhället och marknadsaktörerna anpassar sina tjänster och produkter för att hjälpa kunderna att uppfylla dessa krav. Konjunkturcykler har också en betydande inverkan på marknaden genom att efterfrågan på tjänster förändras vilket påverkar prissättningen. Under högkonjunkturer tenderar marknaden att uppvisa ökad tillväxt och lönsamhet, medan lågkonjunkturer kan leda till minskad efterfrågan och skapa utmaningar för företagen inom marknaden.
2024
Det råder en stark underliggande efterfrågan på Instalcos energieffektiva och resursbesparande installationstjänster. Under 2024 har marknaden i Norden varit svårnavigerad. En svagare efterfrågan än normalt på grund av konjunkturen har lett till ökad konkurrens om projekten, med stora regionala variationer i efterfrågan och prisläge. Särskilt byggstarter för nya bostäder har påverkats. Det är dock ett område Instalco har en låg direktexponering mot. Under det senaste året har priserna på råvaror och material hållit sig kvar på en hög nivå men den drastiska ökningen har avstannat.
Välpositionerat
Instalco är verksamt i Sverige, Norge och Finland där vi främst inriktar oss på storstadsregioner med högre tillväxttakt än marknaden som helhet. Dessa marknader kännetecknas av bostadsbrist och åldrande fastighetsbestånd med stora investeringsbehov, vilket gynnar vår verksamhet. Ökade regleringar kring energianvändning, samt ökad komplexitet i byggnader och installationstjänster är andra faktorer som påverkar installationsmarknaden positivt.
Marknadsstorlek
Installationsmarknaden i Norden är fortsatt mycket fragmenterad. Instalcos kärnmarknad (Sverige, Norge och Finland) uppgick under 2023 till cirka 221 miljarder kronor enligt Navet Analytics. Instalcos totala marknadsandel motsvarade därmed 6,4%.