
Modernisering av Fridhemsplans tunnelbanestation
Nu tar modernisering av en av Stockholms mest trafikerade tunnelbanestationer nästa steg. Instalcos teknikkonsultbolag Intec är delaktiga i projektet.
Fridhemsplans tunnelbanestation på Kungsholmen är en central knutpunkt i Stockholms tunnelbanenät. Som en del av en större upprustning av stationen leder Intec Projektstyrning nu inriktningsfasen av projektet "Stridbecksvalv Fridhemsplan på Grön Linje", på uppdrag av Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Arbetet med att rusta upp stationen inleddes redan 2019 men avbröts bland annat på grund av tekniska utmaningar. Endast en del av stationen hann moderniseras, medan andra sektioner står kvar i sitt ursprungliga skick från 1952. Nu tar projektet ett nytt steg framåt med målet att slutföra renoveringen.
Projektet omfattar rivning av gamla betongvalv, säkring av berget, installation av nytt innertak och förbättring av perrongmiljön. Hållbarhetskrav och materialval är centrala delar av arbetet för att minimera klimatpåverkan.
- Projektet är tekniskt utmanande för att kunna säkerställa en hållbar och säker tunnelbanemiljö, både för resenärer och för alla de som jobbar i tunnelbanan, Annika Skogetun, projektchef Investeringsprojekt på Trafikförvaltningen Region Stockholm.
I Intecs uppdrag ingår att ta fram underlag för budget, tidplan och riskanalyser inför nästa steg – planeringsfasen under 2025. Det slutliga genomförandet är planerat till 2028–2029. Frida Krantz Röhne är projektledare på Intec och hon ansvarar för att driva processen framåt för att säkerställa att projektet går i mål denna gång, trots sina tekniska utmaningar.
2025-03-11
Projekt